Rabu, 16 Januari 2008

Debat Aceh halaman 1-3

sendiri14 (2 days ago)
0
Reply
biarkan acheh merdeka..
affluh (1 month ago)
0
Reply
Janganlah bergaduh sesama sendiri, selagi kita sama-sama mengucap dua kalimah syahadat. Bersatulah kita saudaraku semua. Tak kiralah indon ke, malaysia ke, acheh ke.
WaliNanggroe (1 month ago)
Reply
Benar, tetapi cara besaudara ada berbagai cara, tidak semestinya dengan tidak bergaduh.
eendenkooi (1 month ago)
0
Reply
Aceh adalah milik orang Aceh. Aceh belum pernah memberikan diri masuk ke dalam jajaran NKRI. Sampai saat ini Aceh belum berdamai dengan Kerajaan Belanda. Ketika Belanda mudik, Aceh diserahkan kepada Soekarno begitu saja. Tanpa menanyakan kehendak hati Orang Aceh. Ini adalah fakta sejarah.
forAcheh (1 month ago)
0
Reply
view my channel
rizloct (2 months ago)
0
Reply
Memang sangat tidak salah Malaysia kasih gelar Indon he he he. Mental pancasila he he he.aku juga yakin Indon ngak akan pernah maju maju akan jadi budak orang terus. Cari masalah dengan semua orang.
WaliNanggroe (2 months ago)
Reply
endon lah yg merosakkan imeg Orang Acheh, dan seharusnya Orang Malaysia perlu faham, kerana kita subudaya dan agama.
janedoers (3 days ago)
0
Reply
kau tuh yang Indon(budak)nya Belanda tdk bisa bangun tanahnya sendiri hanya hidup dari bantuan bule2. seharusnya orang acheh berterima kasih kepada orang Indonesia yg mau bekerja keras membangun aceh tidak seperti orang melayunya yg pemalas & hanya hidup dari hasil warisan. sama seperti orang malingsia yg hidup dari hasil kerja keras orang cina dan india. makanya kalian akan terus terbuang karena kalian adalah sekumpulan oramg malas yg tidak mau bekerja keras untuk tanah nya sendiri!
WaliNanggroe (3 days ago)
Reply
Orang Acheh tidak rela hidup sama perampok indon, yg kerja mereka merampas, bekerja keras merampas hak Acheh. Dan Melayu walaupun malas, seperti yg kamu katakan, mereka tidak merampok.
userbiasa (4 months ago)
0
Reply
Satu lagi, bagaimana memastikan apabila Aceh menjadi sebuah negara merdeka akan benar-benar menerapkan hukum Islam secara kaffah? Dengan melihat potensi sumber alam yang sedemikian besar bukankah negara seperti Amerika Serikat jelas berkepentingan dengan Aceh?
- Peace -


WaliNanggroe (4 months ago)
Reply
Acheh ratusan tahun sebelum penjajahan memang sudah lama menerapkan hukum Islam. Apa kurangnya sekarang. Dulu belanda berapa ramai kami tumpahkan disebabkan kejahilan mereka menghasut Bangsa Acheh. Dulu, hasil2 tanaman seperti rempah2, coffee dan sebangainya tidak ada beda dengan hasil minyak sekarang. Kalau sesiapa datang, tidak terkira, jikalau merekan inginkan menghancur budaya dan agama kami, tetap kami lawan, dan sejarah telah tertulis, dan itulah contoh dan kepastiaan yg sebenar.
userbiasa (4 months ago)
0
Reply
Sebenarnya bagaimana hubungan antara orang Islam di Aceh dengan orang Islam di Indonesia? Apakah semua orang Islam di Indonesia didefinisikan kaum munafiqun ataukah hanya segelintir, misalnya saja para pemimpinnya...bagaimana dengan para tukang becak, pegawai kecil, buruh yang mencoba mengamalkan Islam sesuai dengan tuntunan Nabi-nya? mohon penjelasan...
WaliNanggroe (4 months ago)
Reply
Remo, inilah penjelasan saya: Seseorang akan diisytiharkan muslim dengan lafas kalimahnya. Tetapi muslim bisa menjadi munafiq disebabkan hatinya. Jika hatinya tidak sama akan kalimahnya, maka ianya munafiq. Begitu juga sebaliknya, sesiapa yg hatinya ikhlas, mereka lah seorang muslim.
WaliNanggroe (4 months ago)
Reply
Seorang muslim yg sebenar. Dalam soal hati seseorang, kita bisa mengetahui jika seseorang itu betul2 ikhlas, dengan melihat perihal kelakuannya. Contohnya menghantar militer2 ke kediaman perkampungan dengan tidak terkawal, yg menyebabkan ratusan nyawa kerugian, dan mengambil hak rakyat dijual kepada musuh2 agama. Inilah sifat2 yg munafiq, menghianati bangsa seugama sendiri.
WaliNanggroe (4 months ago)
Reply
Perihal ini boleh ditajakan kepada koruptor2 dan pemimpin2. Tetapi dalam kes rakyat biasa, itu juga tergantung. Saya tidak menunuduh rakyat jelata sebagai musuh, kerana mereka hanya menjalankan tanggungjawab mereka sebagai maknusia. Tetapi ramai yg sudah di sesatkan pendidikan mereka, sampai mereka tidak lagi tahu asal-usul mereka yg sebenar. B
WaliNanggroe (4 months ago)
Reply
Buat mereka, sekiranya mereka berilmu dan berpengetahuan tetang hal yg sebenar, dan mereka tidak sudi berbuat apa-apa, malah menjuba-juba untuk menyokong yg salah, Allah SWT tahu jenis apakah orang ini. Ciri2 munafiq seseorang lah yg menyebabkan seseorang itu dijauhi dan ditinggalkan. Hubungan secara individual antara Rakyat Acheh dan Bangsa lain sesama Islam tidak retak asalkan diletakkan agama sebagai pedoman.
empodel (4 months ago)
0
Reply
heheheh eh manusie berbiji kelot...lu ape kaga tau aceh kaga bise merdekaaaaaaa tololllllllll.
gue jamin dah lu liat aje ampe lu mampus lu bise buktiin ok coy..
WaliNanggroe (3 months ago)
Reply
Tak bisa merdeka? Kamu tau, darah kami tumpah mempertahankan Negara Acheh dari belanda dan kami tidak pernah mengalah, tidak seperti kuli babu belanda yg sudah dijajah ratusan tahun di jawa, kerana ketakutan mempertahankan hak sendiri. Kami bisa merdeka kerana kami Bangsa yg rela mempertahankan diri
empodel (4 months ago)
0
Reply
Koruptor2 nah buktinye gamblek alias gam mao aje di lantik..hihihi janganlah munafik hay orang2 yg perpendidikan banyaaaaaaaaak...pake otakmu jangan pake dengkul lu.
empodel (4 months ago)
0
Reply
Munafik lu yeh? berpolitik pake bawa2 agama...!
inlah ciri2 orang2 yg manafik.


WaliNanggroe (4 months ago)
Reply
Munafik? apakah itu makna munafik? Apa kamu benar2 mengetahui apa dalam hati maknusia? Apa kamu ini ketuhanan? Na'uzubillahiminzalik! mengucap bro mengucap! Sesiapa pun tidak boleh melempar kata2 ini dengan sesuka hati tanpa mendapat pengetahuan yg mendalam. Musibah besar akan ditimpa!
WaliNanggroe (5 months ago)
Reply
achehnese-resolution(.)blogspot(.)com
sembilannaga (5 months ago)
0
Reply
kenapa kita tidak mau sadar sedikit pun bahwa permusuhan hanya akan menjadikan kita lemah kurang kah kalian dengan ujian dari ALLAH berupa tsunami harus kah ALLAH memberikan ujian yg lebih hebat pada umat nya untuk sadar supaya kita bersatu
WaliNanggroe (5 months ago)
Reply
Apa yg perlu kita ketahui ialah, jenis apakah permusuhan itu? Adakah itu satu permusuhan yg realistic? Mengapakah permusuhan itu berlaku dan apakah di sebalik permusuhan itu? Permusuhan antara Acheh dan endon adalah sangat wajar, kerana, hal2 yg tidak di persetujukan:
WaliNanggroe (5 months ago)
Reply
Soal Agama: Acheh dari turun temurun adalah pusat Islam, dimana, Islam disebarkan melalui Acheh. Acheh adalah Seuramoe/serambi Makkah, bermakna, seluruh nusantara harus bersinggah di Acheh sebelum berangkat ke haji; itu zaman dahulu, tetapi perlu diingati kerana itu adalah sejarah tamadun Islam. Semenjak endon ditubuhkan, keIslaman di Acheh merosot, dan ramai ulama2 merata tempat dibunuh!
WaliNanggroe (5 months ago)
Reply
Soal Social: Sociology di Acheh sudah tidak teratur. Budaya2 Acheh sudah dipertingkatkan dengan ala barat, disebabkan support dari endon. Hurusan social sebenarnya adalah dibawah soal agama, tetapi, ianya memang halus untuk dipertingkaikan. Anak2 sudah tidak tahu menghormati orang tua, dan hanya dengan hurusan dangdut saja (yg datangnya dar jawa). Akhlaq sudah kekurangan dan fitnah menjangkit sana sini.
WaliNanggroe (5 months ago)
Reply
Soal Economy: Harta pusaka hasil bumi di Acheh sudah di rampas ke jakarta. Sebenarnya ini bukan satu masalah besar, jikalau itu semua digunakan untuk kemanfa'atan ummat Islam. Tetapi, itu sudah di salahgunakan oleh corruptor(yg senang mendapat tempat di endon). Mereka menjual hak maruah ummat Islam kepada musuh2 Islam. Dasar kaki cirit birit yahudi!
WaliNanggroe (5 months ago)
Reply
Menjual hasil minyak yg ada di Acheh kepada kafir2 di barat (melalui exxonmobil,dll), untuk kemudahan mereka menyerah ummat Islam dari negara2 lain seperti Iraq dan Afghanistan. Kewujudan endon tidak memberi apa-apapun manfa'at kepada muslimin walmuslimat. Terlalu banyak sejarah2 Islam di Nusantara di putar putir dan di hapuskan, supaya ummat Islam dalam kekeliruan.
WaliNanggroe (5 months ago)
Reply
Rakyat Acheh amat bersyukur akan tsunami, kerana itu adalah satu pengajaran, dan kami berbangga kerana menjadi contoh pertunjukan kepada serata muslim
empodel (4 months ago)
0
Reply
Eh meleyong elo ngomong kapir2 buktinye elo sendiri ketagian makan duit dollar...ngomongan lu sane ame badak bercula sama aje..

Tidak ada komentar: